معنای زندگی انسان در حكمت متعاليه هماهنگ با فلسفه آفرينش است
 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: معنای زندگی انسان در حكمت متعالیه با فلسفه حیات و هدف خداوند از آفرینش هماهنگ است.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه باشگاه خبر خبرگزاري فارس، حجتالاسلاموالمسلمين دكتر مسعود آذربایجانی در نشست تخصصی «معنای زندگی» كه به عنوان پیشهمایش «دین و فلسفه» برگزار شد؛ با طرح پرسشهایی نظیر معنای زندگی چیست و آیا زندگی مجموعه جواهر مادی چون سنگ، آب و .... است یا از مقوله اعراض و خواستههاست یا از نوع رویدادها و فرایندهاست، اظهار داشت: حكمت متعالیه نظامی كه حكمی است كه به وسیله صدرالمتألهین شیرازی بنا گذاشته شده و به این پرسشها پاسخ داده شده است.
وی افزود: شاگردان و همفكران صدرالمتألهین حكمت متعالیه را توسعه و تكمیل كردند و بحثهایی نظیر اصالت وجود، حركت جوهری، اتحاد عقل و عاقل و معقول، نظام احسن و... برخی از امهات اصول حكمت متعالیه است.
قائم مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: بر اساس این اصول و سایر مبانی، شعور و حیات در همه عالم ثابت میشود و عشق در ذرات عالم پدیدار میشود.
وی گفت: معنای نظام احسن این است كه حكمت الهی موجب میشود سلسله علل مادی به گونهای باشد كه تا حد ممكن مخلوقات بیشتری از كمالات بهرهمند شده یعنی قوانین حاكم بر جهان و انسان بهترین نظام ممكن است تا بیشترین خیر و كمترین شر گریبانگیر بشر شود و احسن بودن نظام اقتضای صفت «عنایت الهی» است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: معنای زندگی انسان در حكمت متعالیه با فلسفه حیات و آفرینش خداوند هماهنگ است و ملاصدرا با ترسیم مراتب نفس طبیعی، نباتی، حیوانی و انسانی حركت و سیر تكامل نفس را هماهنگ با روند حركت جوهر در ماده میداند كه از ماده آغاز به فراتر از آن میانجامد و به همین دلیل معاد و قیامت و تجسم برای روح انسان محقق میشود.
وی در پایان خاطرنشان كرد: حركت جوهری نفس از عقل هیولایی با رسیدن به عقل مستفاد پایان نمیپذیرد زیرا مرحله چهارم حیات معنوی نفس همان اتصال با عقل فعال یا همان روح قدسی و روحالقدسی است كه جذبات معنوی و اقتباسی از نور و معرفت آن میسر می شود و این معنای زندگی است.