معنای زندگی انسان در حكمت متعاليه هماهنگ با فلسفه آفرينش است

 


 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: معنای زندگی انسان در حكمت متعالیه با فلسفه حیات و هدف خداوند از آفرینش هماهنگ است.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه باشگاه خبر خبرگزاري فارس، حجت‌الاسلام‌والمسلمين دكتر مسعود آذربایجانی در نشست تخصصی «معنای زندگی» كه به عنوان پیش‌همایش «دین و فلسفه» برگزار شد؛ با طرح پرسش‌هایی نظیر معنای زندگی چیست و آیا زندگی مجموعه جواهر مادی چون سنگ، آب و .... است یا از مقوله اعراض و خواسته‌هاست یا از نوع رویدادها و فرایندهاست، ‌اظهار داشت: حكمت متعالیه نظامی كه حكمی است كه به وسیله صدرالمتألهین شیرازی بنا گذاشته شده و به این پرسش‌ها پاسخ داده شده است.

وی افزود: شاگردان و همفكران صدرالمتألهین حكمت متعالیه را توسعه و تكمیل كردند و بحث‌هایی نظیر اصالت وجود، حركت جوهری، اتحاد عقل و عاقل و معقول، نظام احسن و... برخی از امهات اصول حكمت متعالیه است.

قائم مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: بر اساس این اصول و سایر مبانی، شعور و حیات در همه عالم ثابت می‌شود و عشق در ذرات عالم پدیدار می‌شود.

وی گفت: معنای نظام احسن این است كه حكمت الهی موجب می‌شود سلسله علل مادی به گونه‌ای باشد كه تا حد ممكن مخلوقات بیشتری از كمالات بهره‌مند شده یعنی قوانین حاكم بر جهان و انسان بهترین نظام ممكن است تا بیشترین خیر و كمترین شر گریبانگیر بشر شود و احسن بودن نظام اقتضای صفت «عنایت الهی» است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: معنای زندگی انسان در حكمت متعالیه با فلسفه حیات و آفرینش خداوند هماهنگ است و ملاصدرا با ترسیم مراتب نفس طبیعی، نباتی، حیوانی و انسانی حركت و سیر تكامل نفس را هماهنگ با روند حركت جوهر در ماده می‌داند كه از ماده آغاز به فراتر از آن می‌انجامد و به همین دلیل معاد و قیامت و تجسم برای روح انسان محقق می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان كرد: حركت جوهری نفس از عقل هیولایی با رسیدن به عقل مستفاد پایان نمی‌پذیرد زیرا مرحله چهارم حیات معنوی نفس همان اتصال با عقل فعال یا همان روح قدسی و روح‌القدسی است كه جذبات معنوی و اقتباسی از نور و معرفت آن میسر می شود و این معنای زندگی است.

 

 

راه اندازي کرسی‌های مطالعات اسلامی در سه دانشگاه آلمان

 

به گزارش رحماء به نقل از خبرگزاری فرانسه، براساس اظهارات آنت شاوان وزیر آموزش آلمان در یک نشست خبری، کرسی‌های مطالعات اسلامی در دانشگاههای آلمان با هدف آموزش نسل جدید ائمه جماعات و دانشجویان اسلام در دانشگاههای توبینگن، مونستر و اوسنابروک تشیکل می‌شوند.

وزیر آموزش آلمان افزود: این مراکز جدید نه تنها چارچوب برجسته‌ای برای بحث الهیاتی در دانشگاهها فراهم می‌کنند بلکه در احساس آرامش اقلیت چهارمیلیونی مسلمانان آلمان نیز نقش خواهد داشت.

برلین قرار است 4 میلیون یورو به تأسیس هرکدام از این کرسی‌ها کمک کند.

خبر راه‌اندازی این کرسی‌های مطالعات اسلامی در دانشگاهها همزمان با آغاز کلاسهای آموزشی آزمایشی برای ائمه جماعات در دانشگاه اوسنابروک و داغ شدن بحث ادغام در این کشور به ویژه میان اقلیت 5/2 میلیون نفری مسلمانان ترک این کشور صورت گرفته است.

 

منبع: http://rohama.org