خدایا ....

تقدیر ما را با عدلت ، نه !

با فضلت بنویس ...

 

 

 

دل تو  و خدا ....

هر وقت دلت تکان خورد اول خوب بخند !

خداست . دارد با تو شوخی می کند.

می گوید این دل هنوز هم همین جاست و هنوز هم کوچک است .

هنوز هم به این جا و آن جا وابسته است .

بخند، بخند و بفهم!

بفهم که این دل را باید راه ببری .

همین طور که خدا آفریده است او را، با تمام تعلقاتش .

با بستگی هاش.

 

حاج اسماعیل دولابی

 

 

قطعنامه چهلمین گردهمایی معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاهها و مراکز پژوهشی صادر شد

شرکت کنندگان در چهلمین  گردهمایی معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاهها و مراکز پژوهشی که از 24شهریورماه به مدت دو روز در دانشگاه کردستان برگزار شد نظرات و دیدگاههای خود را در خصوص مسایل علمی و پژوهشی کشور  با صدور قطعنامه ای اعلام کردند.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم در طلیعه این قطعنامه معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاهها ، اهانت اخیر  به قرآن کریم  را محکوم کرده وتاکید کرده اند این اقدام جز وحدت دنیای اسلام و اعتلای جایگاه بلند قرآن کریم و رسوایی استکبار نتیجه ای نخواهد داشت .

شرکت کنندگان در گردهمایی   با اشاره به  تأکیدات مؤکد رهبر معظم انقلاب اسلامی بر جهاد علمی  در دیدار اخیر خود با جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاهها، پرداختن به این رهنمود حکیمانه معظم له را به عنوان واجب شرعی بر خود فرض دانسته  و بر تلاش عالمانه و مجاهدانه در عرصه علمی و جنبش نرم افزاری تاکید کردند.

در ادامه این قطعنامه با توجه به ارتقای قابل توجه اعتبارات مصوب دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در قالب بودجه سال 89، اعضای حاضر به تخصیص منابع و ردیف های بیشتر در سر جمع و سهم اعتبارات پژوهشی و توسعه فناوری تأکید و هزینه¬کرد صحیح این اعتبارات در این حوزه را با اعمال نظارت معاونت پژوهشی و فناوری خواستار شدند. معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاهها ضمن استقبال از تشکیل کارگروه های پژوهشی و فناوری در استانها، و عضویت رؤسای دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری هر استان در این کارگروه بر نقش آفرینی خود در قالب این کارگروه برای توسعه استانهای متبوع تأکید نمودند.

در ادامه این قطعنامه با اشاره به  راهبردها و سیاستهای کلان کشور و اهداف چشم انداز 1404 نظام جمهوری اسلامی ایران و نقش  پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد فناوری در دستیابی به قله علم و فناوری در منطقه، موضوع ساماندهی پویا، ایجاد نهادهای مناسب خلق و توسعه فناوری، ارزیابی و رتبه بندی پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد  فناوری و نیز شبکه سازی امور فناوری جهت حداکثر سازی توان و قابلیت های موجود و رسیدن به استانداردهای مطلوب  مورد تاکید قرار گرفته است .
شرکت کنندگان در گردهمایی در این قطعنامه ضمن  اشاره به اینکه شبکه سازی ظرفیت های پژوهشی و به اشتراک گذاشتن منابع و تجهیزات موجب  صرفه جویی و استفاده بهینه از امکانات و ذخیره منابع و اعتبارات برای تأمین و ظرفیت سازی در سطح بالاتر خواهد شد مشارکت و حمایت خود را از این اقدام اعلام نمودند.
همچنین معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاهها در این قطعنامه با توجه به ضرورت استفاده بهینه از فرصت و منابع موجود برای نیل به اهداف، بر هدفمندسازی فعالیت های پژوهشی در راستای حل مشکلات مردم در همه ابعاد و استفاده از هر نوع ابتکار در این زمینه با رویکرد تبدیل علم به ثروت یعنی ثروت سازی برای جامعه تأکید نموده و از ابتکار وزارت علوم مبنی بر تخصیص پژوهانه دکتری به پروژه های نیاز محور و کاربردی اعلام حمایت کردند

شرکت کنندگان در گردهمایی معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاهها با توجه به اهمیت مقوله تحول در علوم انسانی با تکیه بر آموزه های دینی و اسلامی و بومی سازی آن که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب می باشد و استفاده از معارف ناب دین اسلام در این زمینه، بر شتاب بخشیدن به روند تحول اساسی در این حوزه برای بسط و توسعه اندیشه دینی و ارتقای سطح معنویت در جامعه تأکید کرده  و خواستار مشارکت همه متولیان و صاحبنظران در اجرا و پیاده سازی نظام تحول در علوم انسانی شدند

در ادامه این قطعنامه شرکت کنندگان در گردهمایی  بر استفاده از راهکارهای علمی در چارچوب پدافند غیرعامل برای  مقابله با آثار تهدیدهای استکبار جهانی و همچنین مواجهه با بلایای طبیعی  تأکید کردند   

 همچنین معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاهها بر  نقش سازمانهای مردم نهاد و مشارکت آحاد جامعه با رویکرد همدلانه در توسعه تاکید کرده  و از  انجمن های علمی به عنوان حلقه های واسط علم و فناوری اعلام حمایت کردند

در این قطعنامه ضمن اشاره به اینکه  ساماندهی نشر دانشگاهی در کشور موجب صیانت از یافته های علمی کشور در مقابل دشمنان، ترویج اخلاق و فرهنگ در حوزه رفتار علمی، ایجاد فرهنگ استناد ملی و هم افزایی در تولید علم جمعی خواهد شد از ایجاد پایگاه داده نشر تجمیعی مجلات علمی پژوهشی به منظور پایش کیفیت تولیدات علمی و در راستای ایجاد دانش جمعی اعضای حاضر اعلام حمایت شده است.

معاونان پژوهشی و فناوری  دانشگاهها  در این قطعنامه تصریح کرده اند :دانشگاهها، مؤسسات پژوهشی و پارکهای علم و فناوری ضمن تأکید بر تأمین پایدار منابع علمی ترجیحاً به صورت الکترونیکی به عنوان یکی از ابزارهای کلیدی و اصلی در روند توسعه علمی کشور بر سازماندهی و تعیین یک ساختار حقوقی منسجم برای تأمین منابع تأکید و آمادگی خود را برای عضویت در مؤسسه تأمین منابع علمی اعلام می دارند.

در ادامه این قطعنامه  از شناسایی مؤسسات پژوهشی و فناوری فعال، کار آمد و اثر بخش در فرآیند تولید علمی و تبدیل ایده به پدیده و در راستای ایجاد فضای رقابتی و همچنین رعایت عدالت در واگذاری طرح های پژوهشی  ،از طرح  آمایش سرزمین مؤسسات پژوهشی و رتبه بندی آنها اعلام حمایت شده است.

معاونان پژوهشی و فناوری  دانشگاهها ضمن تاکید بر  ضرورت بیان دیدگاههای اسلامی- ایرانی و ترویج فرهنگ دینی و معارف ناب اهل بیت و قرآن کریم، بر  اهتمام جدی برای هماهنگی و هم افزایی ظرفیت های علمی کشور اعم از مراکز حوزوی و دانشگاهی، انجمن های علمی، نهادهای فرهنگی و هنری، پژوهشگاهها و دانشگاههای کشور برای ارائه هرچه بیشتر سیمای صحیح و زیبای فرهنگ اصیل اسلامی- ایرانی در حوزه بین الملل تاکید کردند.

در قطعنامه پایانی چهلمین گردهمایی معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاهها آمده است :  با توجه به نقش محوری شورایعالی عتف در هدفمند سازی روند تخصیص اعتبارات پژوهشی و تصویب پروژه های کلان ملی و همچنین منابع پیش بینی شده در چارچوب قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان اعضای حاضر به اهتمام جدی در این حوزه با اقداماتی نظیر تعریف، تصویب و اجرای پروژه های کلان ملی مانند طرح تولید مواد اولیه دارویی در کشور و تأسیس شرکت های دانش بنیان در زیر مجموعه های پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد تأکید می گردد.

 

منبع: msrt.ir


 

 

 

نظام شاخص های عملکردی نشریات فارسی در ISC طراحی شد

 

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری از طراحی نظام شاخص های عملکردی نشریات فارسی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC ) خبر داد.

جعفر مهراد افزود: خروجی های نظام شاخص های عملکردی نشریات فارسی در قالب تاثیر استنادی، تاثیر استنادی مقالات مورد استناد، تعداد کل استنادها، تعداد مقالات، درصد مقالات مورد استناد، تاثیر نسبی نشریه در مقوله موضوعی، درصد از کل مقالات نشریات فارسی در مقوله موضوعی، درصد مقالات مورد استناد نشریه نسبت به کل مقالات مورد استناد نشریات فارسی در مقوله موضوعی، تاثیر نسبی نشریه در کل نشریات فارسی در ISC، درصد از کل مقالات نشریات فارسی در ISC و درصد مقالات مورد استناد نشریه نسبت به کل مقالات مورد استناد نشریات فارسی در ISC در نظر گرفته شده است.

وی نشریات از مهمترین مولفه های تولید علم در هر کشوری یا رشته علمی عنوان کرد و گفت: از این رو بهبود عملکرد نشریات موجب بهینه سازی تولیدات علمی می شود استناد یک شاخص پذیرفته شده برای عملکرد نشریات در سطح جامعه علمی چه ملی و چه بین المللی است می توان اذعان داشت که هر استناد علاوه بر اینکه یک نشان کیفی پژوهش است، نشان دهنده استفاده و بکارگیری علم بومی نیز می باشد.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: نظام شاخص های عملکردی نشریات فارسی ابزاری جدید و از جهت کارائی کاملا منحصربفرد است این ابزار منطبق با استانداردهای بین المللی علم سنجی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام راه اندازی شده است نظام شاخص های عملکردی نشریات فارسی ابزاری است انعطاف پذیر که امکان مقایسه هر نشریه را براساس انتشارات و استنادها در میان بهترین نشریات جهان اسلام فراهم می آورد.

وی افزود: این نظام نظامی جدید بوده و به جهت شاخص ها و همچنین کارکرد با نظام گزارش های استنادی نشریات فارسی کاملا متفاوت است یکی از ویژگی های متمایز نظام شاخص های عملکردی نشریات فراهم آوردن امکان سنجش عملکرد نشریات در دوره های زمانی بلند مدت است بدین ترتیب امکان قضاوت درباره عملکرد نشریه از 1378 تا سال جاری در هر لحظه ممکن خواهد بود. این شامل بررسی شصت و چهار تحلیل متفاوت حول محور تاثیر استنادی بوده و عملکرد یازده ساله نشریه را پوشش می دهد.

مهراد گفت: هر یک از شصت و چهار گزارش این نظام در دوره های پنج ساله، تمامی سالها و سال به سال  به صورت تجمعی قابل بررسی و مقایسه است این تحلیل ها می تواند در حوزه های مختلف موضوعی باشد بدین ترتیب امکان مقایسه نشریات در رشته های مختلف موضوعی امکان پذیر می شود.

 
وی اظهار داشت: تحلیل های نظام شاخص های عملکردی نشریات فارسی از نوع تحلیل روند است تحلیل روندی که امکان مقایسه نشریات برحسب تاثیر استنادی را در بازه های زمانی مختلف و بخصوص بلند مدت فراهم می آورد. مقایسه ناشران مجلات علمی یا بعبارت دیگر مقایسه نشریات گروهی از ناشران از طریق نظام شاخص های عملکردی نشریات فارسی به سهولت و با یک انعطاف پذیری ویژه قابل انجام است.

 منبع : msrt.ir

 

ایران از نظر تولید علم در سال 2009 به مرتبه 22 ارتقاء پیدا کرده است

بر اساس تلاش دانشمندان، اعضای هیات علمی و پژوهشگران، ایران در سال 2009 از نظر تولید علم به مرتبه 22 ارتقاء پیدا کرده است. 

 دکتر جعفر مهراد سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بر اساس تلاش دانشمندان، اعضای هیات علمی و پژوهشگران، ایران در سال 2009 از نظر تولید علم به مرتبه 22 ارتقاء پیدا کرده است. دکتر مهراد افزود: تعداد تولیدات علمی دانشمندان ایرانی در سال 2009 میلادی 16978 مقاله است که در مجلات معتبر بین المللی به چاپ رسيده است.

دکتر مهراد گفت: کشورهای سوئد، لهستان و بلژیک به ترتیب با تولید 23374 مقاله، 22325 مقاله و 21102 مقاله در مرتبه های 19 تا 21 قرار دارند. رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به 5 کشور برتر در  تولید علم افزود: آمریکا، چین، آلمان ، انگلستان و ژاپن در سال 2009 به ترتیب  با تولید 470877، 134482، 115310 و 113277 مقاله به ترتیب رتبه های اول تا پنجم را به خود اختصاص داده اند. دکتر مهراد خاطرنشان کرد که کشورهای فرانسه، کانادا، ایتالیا و استرالیا به ترتیب رتبه های 6 تا 10 جهان را از نظر تولید علم به خود اختصاص داده اند. بعد از کشورهای یاد شده، هندوستان (رتبه 11)، کره جنوبی (رتبه 12)،هلند (رتبه 13)، برزیل (رتبه 14)، روسیه (رتبه 15)، سوئیس (رتبه 16)، تایوان (رتبه 17)، را از آن خود کرده اند.

دکتر مهراد افزود: علیرقم برخی کاستی¬ها مانند کمبود بودجه و اعتبارات پژوهشی در اختیار دانشگاهها و موسسات پژوهشی، عملکرد علمی ایران در سال 2009 بهتر شده است. این افزایش در امتداد همان شیب تندی است که بارها در مصاحبه های خود بدان اشاره شده است. وی گفت: آهنگ رشد تولید علم در سال های اخیر تضمین شده و با قدری توجه بیشتر به بودجه های پژوهشی می توان برای آهنگ رشد بیشتر علم برنامه ریزی کرد. دکتر مهراد بیان داشت که در حال حاضر آهنگ رشد تولید علم ایران به حد یک درصد تولید علم جهانی رسیده است. به گفته رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری سهم ترکیه از کل  تولید علم جهان 1.5 در صد است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم اسلام افزود: اسکاتلند و کشورهای اتریش، دانمارک، یونان، فنلاند، مکزیک و نروژ در رده های بعد از ایران قرار دارند. اسکاتلند که به طور مشخص و مجزا از کشور انگلستان مورد محاسبه قرار گرفته با تولید 16709 مقاله بعد از ایران در جایگاه 23 جهان نشسته است.

 

منبع : msrt.ir